کفش کوهنوردی

راهنمای خرید کفش کوهنوردی

راهنمای-خرید-کفش-کوهنوردی

اگر سری به بازار فروش کفش‌های کوهنوردی بزنید خواهید دید که محصولات زیادی با طرح‌ها و جنس‌های مختلف وجود دارند که کارایی هر یک از آنها متفاوت بوده و باید در انتخاب‌شان دقت داشته باشید. با بیاکوه همراه باشید تا با این راهنمای خرید کفش کوهنوردی، اطلاعات مهمی را دریابید.

لازمه شروع هر ورزشی تهیه کردن تجهیزات مربوط به آن است. کوهنوردی نیز از جمله ورزش‌های سالم و هیجان انگیزی بوده که یکی از مهمترین وسایل مورد نیاز آن کفش کوهنوردی مناسب است. از آنجایی که پا قلب دوم انسان است، کوهنوردان نیز برای ادامه فعالیت خود در زمینه کوهنوردی باید به سلامت آن توجه داشته باشند. به همین دلیل خرید کفش کوهنوردی برای آنها در اولویت قرار دارد.

راهنمای خرید کفش کوهنوری

کفش مناسب برای کوهنوردی باید بر اساس نوع فعالیت، فصل و ویژگی‌های از قبیل جنس رویه، نوع عایق و کفی آن انتخاب شود. به همین منظور در ادامه چند ویژگی کفش مناسب کوهنوردی را شرح می‌دهیم:

سایز مناسب کفش

در راهنمای خرید کفش کوهنوردی اولین موردی که باید به آن دقت داشته باشید سایز و اندازه کفش است. از آنجایی که پای شما در تمام طول مدت کوهپیمایی در کفش قرار دارد، باید به گونه‌ای انتخاب شود که فشاری به آن وارد نشده و دچار آسیب نشود. بنابراین توجه داشته باشید که کفش مورد نظرتان بیش از حد گشاد و یا تنگ نباشد؛ زیرا ممکن است باعث ایجاد تاول و یا آسیب به ناخن‌ها شود. برای سنجش سایز مناسب کفش، هنگام خرید، جوراب ضخیم به پا کنید و کفش‌تان را یک سایز بزرگ‌تر بگیرید. این کار باعث می‌شود تا به قوزک پای شما آسیب وارد نشده و گردش خون در پا آزادانه انجام شود.

ساختار روی کفش

نوع جنس و متریالی که برای ساخت رویه کفش استفاده می‌شود از لحاظ ایمنی و استحکام از اهمیت بالایی برخوردار است. به طور کلی جنس ساختار روی کفش در دو مدل مقاوم در برابر آب و قابل تنفس به فروش می‌رسد. بیشترین کفش‌هایی که امروزه برای کوهنوردان طراحی می‌شوند از الیاف مصنوعی ساخته شده تا ایمنی و راحتی بیشتری را برای کوهنوردان فراهم کنند.

در راهنمای خرید کفش کوهنوردی مهمترین مشخصات روی یک کفش شامل مقاوم بودن آن در برابر نفوذ آب، داشتن قابلیت ارتجاعی، دارای عایق حرارت و بندهای نزدیک به مچ پا است تا بتوان از طریق آنها کفش را محکم‌تر کیپ کرد.

جنس کفی کفش

برخلاف کفش‌های مخصوص پیاده روی که کفی آنها نباید زیاد محکم باشد، کفش‌های کوهنوردی باید از جنسی ساخته شده باشند که در عین محکم بودن هنگام راه رفتن بر روی صخره‌ها و مناطق ناهموار در کوه، پا در آن راحت و پایدار باشد. در راهنمای خرید کفش کوهنوردی لازم است به این نکته اشاره کنیم که کفی کفش‌های مخصوص این ورزش معمولاً از چند لایه تشکیل شده‌اند و جنس آنها از کربن و لاستیک است.

هرچه کفی کفش شما محکم‌تر باشد پای شما از پیچ خوردن روی صخره‌ها در امان خواهد بود.

ویژگی‌هایی که باید در هنگام خرید کفش کوهنوردی به آن دقت داشته باشید عبارتند از:

1. کفی کفش باید اصطکاک لازم با مسیر کوهنوردی را داشته و ضد لغزش باشد.

2. از احتمال پیچ خوردگی قوزک پا جلوگیری کند.

3. انعطاف‌پذیر باشد و عاج‌های عمیق و مقاومی داشته باشد.

نکاتی برای نگهداری بهتر از کفش کوهنوردی

کفش کوهنوردی مانند سایر تجهیزات ورزشی نیاز به مراقبت‌هایی دارد که طول عمر آن افزایش پیدا کند و زیبایی و کیفیت خود را از دست ندهد. بنابراین در این قسمت از راهنمای خرید کفش کوهنوردی به نکاتی برای نگهداری بهتر از کفش کوهنوردی اشاره می‌کنیم:

  • در اولین قدم پس از برگشت از برنامه‌های ورزشی، حتماً داخل کفش‌تان را از پارچه و یا کاغذ خشک پر کنید تا کفش‌تان حالت اولیه خود را از دست ندهد. اگر کفش‌تان در طول برنامه کثیف شده و لازم است که آن را تمیز کنید، ابتدا بندهای آن را باز کرده و سپس کفی آن را خارج نمایید.
  • کفش‌تان را زیر آب سرد قرار دهید و از یک برس برای خارج کردن گل و لای روی کفش‌تان استفاده کنید. دقت کنید که نباید از آب گرم برای شستشوی کفش استفاده شود و حتی امکان آن را به صورت کامل به زیر آب نبرید. سعی کنید تنها رویه کفش را با آب بشویید.
  • برای خشک شدن کفش‌تان نیز به هیچ عنوان آن را در برابر گرمای آتش و یا نور مستقیم خورشید قرار ندهید و اجازه دهید که در هوای معمولی خشک شود.

سخن پایانی

همانطور که در این مقاله به آن اشاره کردیم خرید تجهیزات کوهنوردی با سلامتی و ایمنی شما ارتباط مستقیم داشته و به همین دلیل باید هنگام خرید آنها دقت بیشتری را به خرج دهید تا بتوانید با خیال راحت به کوهنوردی بپردازید و از آن لذت ببرید. پیشنهاد می‌کنیم برای آنکه وسایل مورد نیاز خود را با اطمینان خاطر از اصالت و ایمنی کالا خریداری کنید به سایت فروشگاه بیاکوه مراجعه کرده و پس از مشاهده محصولات و مقایسه قیمت‌ها، کفش کوهنوردی مناسب سلیقه خودتان را انتخاب نمایید.

1 دیدگاه در “راهنمای خرید کفش کوهنوردی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *