هدلامپ

چگونه یک هدلامپ مناسب انتخاب کنیم؟

انتخاب-هدلامپ-مناسب

هنگام جمع‌آوری وسایل برای طبیعت‌گردی،هدلامپ را حتما به لیست خود اضافه کنید. قبل از آماده شدن برای برنامه،لوازم خود را چک کنید و در صورت نبود هدلامپ یا چراغ پیشانی،فورا یکی تهیه کنید.

هدلامپ چیست؟

وقتی برای فعالیت‌های خارج از منزل مثل سفر،پیاده‌روی،کوهنوردی یا دوچرخه‌سواری می‌روید،احتمالاً چراغ قوه را همراه دارید. اما چراغ‌قوه‌ها معمولاً دست و پاگیر هستند.
چراغ پیشانی یا هدلامپ،چراغی است که بر روی پیشانی قرار می‌گیرد و زاویه نور آن با دید کاربر همخوانی دارد. این چراغ به دلایل متعدد،از جمله ویژگی‌های متنوع و برجسته‌اش،به یکی از پرکاربردترین انواع چراغ قوه تبدیل شده است.

تاریخچه و کاربرد چراغ پیشانی:

چراغ‌های پیشانی ابتدا برای کارگران معادن زغال سنگ طراحی شدند. به دلیل وجود گازهای قابل اشتعال در برخی از معادن زیرزمینی،به منظور جلوگیری از انفجار معدن و آتش‌سوزی،به شکل عایق بر روی کلاه‌های ایمنی قرار گرفت.با توجه به کاربرد چراغ‌های قوه و دست و پاگیر بودن آن،افراد مختلف نظیر گردشگران،کوهنوردان،سربازان پیاده،جراحان و… به استفاده از هدلامپ جذب شدند و تقاضای گسترده‌ای در سطح جهان ایجاد کردند.

تاریخچه هدلامپ

اولین هدلامپ ها در معدن استفاده می‌شد.

هدلامپ پیشانی نسبت به چراغ قوه معمولی چه مزایایی دارد ؟

  •  دست‌ها آزاد: این لامپ روی سر قرار می‌گیرد و دست‌ها برای انجام کار آزاد هستند.
  • جابجایی آسان: با تثبیت روی سر،حرکت و جابجایی راحت‌تر است.
  • نور قابل تنظیم: نور به سمت جلو متمرکز شده و بخصوص برای فعالیت‌های خارج از منزل مناسب است.
  • کاربردهای گسترده: بسیار مناسب برای کمپینگ،پیدا کردن لوازم در تاریکی و فعالیت‌های ورزشی است.
  • سبک و کم حجم: هدلامپ ها معمولا وزن بسیار سبک دارند و می‌توان به راحتی در کوله پشتی قرار داد و فضای بسیار کمی را اشغال می کنند و همچنین جابه‌جایی و حمل آن راحت است.

مزایای هدلامپ

ویژگی های هدلامپ:

میزان روشنایی:

در استاندارد های جهانی،میزان خروجی نور از یک منبع با واحد لومن (Lumens) اندازه‌گیری می‌شود. میزان روشنایی هدلامپ ها با عدد لومن بیان می‌شود. هرچقدر لومن هدلامپ بالاتر باشد نور مناسب تری برای کاربر فراهم می‌کند. روشنایی چراغ های پیشانی حدودا بین 20 تا 400 لومن می‌باشد.

هنگام خرید این وسیله باید به کاربرد آن توجه شود و باتوجه به کاربرد آن میزان لومن مورد نیاز را انتخاب کرد. به عنوان مثال برای عملیات های نجات شبانه در کوهستان،نسبت به کوهنودی های عادی شبانه لومن بالاتری مورد نیاز است.

طول عمر باتری هدلامپ:

در هر وسیله الکترونیکی باتری یکی از مهم ترین قسمت ها محسوب می‌شود.مدت زمان استفاده و میزان روشنایی چراغ پیشانی کاملا به باتری آن بستگی دارد. باتری هدلامپ می‌تواند از نوع قلمی یا نیم قلمی باشد یا از نوع باتری داخلی لیتیوم یون قابل شارژ باشد.

استفاده مداوم از حالت حداکثر روشنایی ممکن است باعث تخلیه سریع باتری شود.

باتری های مختلف

مقاومت در برابر آب:

در شرایط آب و هوایی مختلف،در ماه های سردتر سال،باران و برف و طوفان،باید هدلامپی داشته باشیم که در برار پاشیدن آب مقاوم باشد. مه صبحگاهی نیز می تواند برای چراغ روشنایی که ضد آب نیست مشکل ایجاد کند.

میزان ضدآب بودن هدلامپ با IPX تعریف می‌شود. رتبه بندی IPX  یک محصول نشان می‌دهد چقدر در برابر آب و گرد و غبار مقاوم است. هر چه رتبه IPX بالاتر باشد،چراغ پیشانی بهتر در مقابل نفوذ آب مقاومت می‌کند. هدلامپ با IPX0 بدون محافظت در برابر آب است و یا IPX8 به معنای ضد آب بودن حتی زمانی که برای مدت طولانی در زیر آب است.

مقاومت-در-برابر-آب-هدلامپ

انواع پرتو های نور:

در هدلامپ ها دو نوع پرتو نور وجود دارد:

  • flood (نور پخش): این گزینه زمانی استفاده می‌شود که نیاز داشته باشید تا منطقه وسیعی برای شما روشن شود.
  • spot (نور نقطه‌ای): زمانی که بخواهید روی یک هدف متمرکز شوید و واضح ببینید از حالت نور نقطه‌ای استفاده می‌کنیم.
نوردهی:

تولیدکنندگان هدلامپ‌ها با توجه به نیاز و خواسته‌های کاربران از جمله کوهنوردان،دوچرخه سواران،دوندگان و … ویژگی‌های هوشمندی را توسعه داده‌اند که به کاربر،کنترل بیشتری بر اندازه و شدت پرتو مطابق با نیازهایش می‌دهد.

به عنوان مثال،پتزل(petzl) در برخی از مدل های خود سنسوری طراحی کرده است که به طور خودکار روشنایی پرتو را بر اساس شرایط نور محیط تنظیم می‌کند.

بعضی از مدل های Black Diamond  دارای عملکرد حافظه‌ای هستند،که با روشن کردن لامپ ها در آخرین حالت روشنایی روشن می شوند. در بعضی مدل ها به شما امکان می‌دهند با چرخاندن یا کشیدن محفظه اطراف لنز،الگوی پرتو را از نقطه ای به نور پخش تغییر دهید،و کار با دستکش را آسان‌تر می‌کند.

هدلامپ petzl

حالت های نوردهی مختلف:

رنگ‌های مختلف نوردهی شامل سفید،زرد و قرمز (در بعضی مدل ها سبز و آبی) هستند که حالت‌های نور ثابت،نور کم و زیاد،چشمک زن (SOS) و سایر حالت‌های نوری را پوشش می‌دهند.

قرمز:

با نور قرمز جزئیات پیرامون خود را بهتر می‌توانید مشاهده کنید و در تاریکی کنتراست بیشتری نسبت به نور سفید دارد در نتیجه برای دید در شب بهترین گزینه است. به دلیل این که نور قرمز چشم انسان را اشباع نمی‌کند،این بدان معناست زمانی که چراغ را خاموش می‌کنید شما هنوز به راحتی می توانید محیط اطراف خود را ببینید. همچنین در شرایط اضطراری SOS،برای سیگنال‌های هشدار دهنده و کمکی از نور قرمز استفاده کنید.

سفید:

برای دیدن بیشترین جزئیات و رنگ،از این نور خنثی استفاده کنید. اما در تاریکی مطلق،از بالاترین تنظیمات با احتیاط استفاده کنید. نور شدید تابش خیره کننده ای ایجاد می کند که باعث می شود دید در شب ما را مختل شود.

نور سفید دارای روشنایی بالا و طیف وسیعی از نور است تا نیازهای روشنایی روزانه و زیاد مثل مطالعه را فراهم کند.

نور زرد:

قدرت نفوذ قوی‌تری دارد و برای روزهای بارانی و مه مناسب‌تر است.

در فروشگاه اینترنتی لوازم کوهنوردی و طبیعت گردی بیاکوه مدل‌های متنوع هدلامپ،موجود می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *