کوله پشتی

چند راهنمایی مهم قبل از خرید کوله پشتی که باید بدانید

خرید-کوله-پشتی

امروزه هر کس به دنبال تجهیزات سبک وزن است، اما باید بسیار واضح بگوییم که صرفه جویی چند گرم می‌تواند گاهی اوقات زندگی ما را در معرض خطر قرار دهد. هنگام خرید کوله پشتی باید به این نکته توجه کرد. ابتدا باید نوع فعالیتی را که قصد انجام آن را دارید بدانید (مدت، فنی بودن، مکان و غیره)

سپس تصمیم بگیرید که چه تجهیزاتی ضروری است‌، هم فنی و هم ایمنی. (به عنوان مثال همیشه لباس گرم و پوشاک ضد آب در هر فصلی همراه داشته باشید. در نهایت، مناسب‌ترین کوله پشتی را انتخاب کنید که به شما امکان می‌دهد وسایل خود را برای فعالیت مورد نظر حمل کنید.)

یک کوله بدون پنل پشتی سبک‌تر است، اما باعث می‌شود پشت شما اذیت شود و احساس کنید که دو برابر وزن بار را حمل می‌کنید.

ضروری است که یک کوله پشتی با بدن شما سازگار باشد. این حتی مهم‌تر از سایر عوامل مانند وزن در خرید کوله پشتی است.

به همین دلیل، برخی از مدل‌ها به طور خاص برای زنان طراحی شده‌اند که شامل بندهایی برای جا به جایی در قسمت شانه‌ها و کمربند بالاتری متناسب با ویژگی بدن آن‌ها باشد.

از انجام دادن موارد زیر در هنگام خرید کوله پشتی پرهیز کنید

  • یک کوله پشتی کوچک را برای کاهش وزن انتخاب کنید و فقط آنچه که متناسب با وزن کوله است در آن قرار دهید و تجهیزات ضروری ایمنی را از آن خارج کنید.
  • کوله پشتی را با چیزهایی که نیازی به آن ندارید پر کنید، زیرا فضای اضافی دارید.

بخش های مختلف یک کوله پشتی | مهم برای خرید کوله پشتی

دانستن در مورد بخش‌های مختلف یک کوله پشتی به شما کمک خواهد کرد که چرا وزن بار نباید بر روی بندهای شانه سقوط کند.

 

کمربند لگنی – مهم ترین بخش کوله پشتی

بسیاری از مردم فکر می‌کنند که وزن یک کوله پشتی بر روی شانه‌ها قرار دارد. بلکه این طور نیست، حداقل ۷۵ تا ۸۵ درصد از وزن باید روی کمربند باشد. اگر شما این درصد از وزن را روی کمربند دریافت نکنید یا شما یک کوله پشتی نامناسب دارید یا نیاز دارید که آن را به درستی تنظیم کنید.

به همین دلیل است که طراحی کمربند باید با آناتومی بدن شما تطبیق داشته باشد.

کمربند با پشتیبانی ضعیف، به درستی بر بدن شما قرار نمی‌گیرد، باعث خستگی بیش از حد شما می‌شود، عدم تعادل و ناامنی بیشتری را ایجاد می‌کند و پشت شما به طور غیر ضروری آزار می‌بیند.

همان طور که قبلا گفتیم، برای کوله پشتی‌های بسیار کوچک که برای فعالیت‌هایی در فضای باز و پیاده روی طراحی شده اند به کمربند نیاز ندارید، زیرا آن‌ها طراحی شده‌اند تا فقط ۲ تا ۳ کیلوگرم بار را حمل کنند. به همین دلیل، آن‌ها نباید با یک بار سنگین‌تر پر شوند.

بند شانه Shoulder Straps

بندهای شانه باید آناتومیک باشند تا بتواند با شکل بدن شما سازگار باشند. با تشکر از طرح‌های نو، که از مواد متراکم جدید استفاده می‌کنند، راحتی بیشتر با حجمی کمتر از کوله‌های قدیمی به دست آمده است. به این ترتیب بند‌های شانه مانع از حرکات ورزشی نمی‌شوند.

خرید کوله پشتی

پنل پشتی و قاب  Back Panel and Frame

پنل پشتی و قاب در کوله پشتی باعث می‌شود بار در محل خود به درستی قرار گیرد و کوله پشتی در وضعیت پایدار باشد. همچنین از پشت شما در مقابل اشیاء تیز پشتیبانی و محافظت کند. بسیاری از مدل‌ها دارای یک فریم محکم و سخت می‌باشند.

یکی از مشکلات کوله پشتی‌ها در آب و هوای گرم، گرمای بیش از حد و تعریق است. طرح‌های تهویه‌ای که برندهای با کیفیت اخیرا طراحی کرده‌اند این مشکل را به حداقل می‌رساند زیرا همه کوله‌های با کیفیت دارای کانال‌های تهویه هستند و با مواد جذب کننده عرق ساخته شده‌اند.

هنگام در نظر گرفتن اینکه کدام کوله پشتی را بخرید، مهم است که حجم آن را که ظرفیت بر حسب لیتر کوله پشتی است، و همچنین اندازه قاب را در رابطه با ساختار خود در نظر بگیرید. یک اندازه برای همه مناسب نیست، بنابراین اندازه‌ای وجود دارد که مناسب شما باشد.

‌کوله پشتی‌های فنی بسته به طول بالا تنه شما در سایز‌های مختلف موجود است.

سازندگان کوله پشتی از روش‌های مختلفی برای محاسبه طول تنه استفاده می‌کنند، بنابراین لطفاً برای اطلاعات بیشتر در مورد نحوه قرار دادن و تنظیم کوله پشتی خود به فروشگاه بروید.‌

‌همچنین کوله پشتی‌هایی وجود دارند که به طور خاص برای زنان و همچنین کوله پشتی‌هایی برای ورزش‌های خاص طراحی شده‌اند‌.‌

‌اکثر کوله‌ها را می‌توان با سفت کردن و شل کردن بندهای شانه و کمربند کوچک‌تر یا بزرگ‌تر کرد.‌

اینکه کوله پشتی شما چقدر راحت است بستگی به نحوه بارگیری آن دارد.

وزن را به طور مساوی تقسیم کنید تا مطمئن شوید که کوله برای قرار گرفتن راحت است و همه چیز در صورت نیاز در دسترس می‌باشد.

انواع کوله پشتی با توجه به ظرفیت آنها‌ | مهم برای خرید کوله پشتی

ظرفیت بستگی به فعالیت و وسایل مورد نیاز برای حمل دارد.‌

زیر بیست لیتر Under Twenty Liters

ظرفیت بار آن‌ها بسیار کوچک است و فقط برای فعالیت‌هایی مانند پیاده روی تابستان یا مسیرهای کوتاه استفاده می‌شود.

به دلیل ظرفیت کوچک آن‌ها، احتمالاً کمربند نخواهند داشت اما ممکن است یک بند ساده داشته باشند.

خرید کوله پشتی

کوله‌های زیر بیست لیتر برای کوهنوردی توصیه نمی‌شود؛ زیرا نمی‌توانید همه وسایل اولیه خود را جا دهید و این ممکن است باعث شود وسایل ایمنی ضروری را در خانه رها کنید.

کوله‌های روزانه  (Day Pack)، کوله پشتی‌هایی هستند که به صورت ترکیبی می‌توانید هم در شهر و هم برای سفرهای روزانه کوتاه در کوه از آن‌ها استفاده کنید.

بیست تا چهل لیتر  Twenty to Forty Liters

این کوله‌ها برای سفرهای یک روزه مناسب هستند و معمولاً کوله‌های روز چند منظوره برای کوهنوردی هستند.

بار معمولاً شامل لباس گرم، مقداری غذا، آب و در صورت لزوم موارد ایمنی و فنی مانند تبر یخ و باتوم است.

کمربند آن سبک است، زیرا بار هنوز هم نسبتاً کم است.

چهل تا شصت و پنج لیتری Forty to Sixty-Five Liters

اینها رایج ترین کوله پشتی‌ها برای کوهنوردی هستند. کمربند بخش مهمی از طراحی آن‌ها می‌باشد.

ایده آل برای خوابیدن در بیرون و یا برای سفرهای چند روزه در شرایطی که از اقامتگاه استفاده می‌کنید که نیازی به یک کیسه خواب سنگین ندارید، هستند.

تا بیش از یک دهه پیش، در سفرهای چند روزه که به تمام وسایل، از کیسه خواب گرفته تا وسایل آشپزی نیاز بود، به این معنی بود که به یک کوله پشتی با ظرفیت بیش از ۶۵ لیتر نیاز دارید‌.

اما امروزه وسایل مورد نیاز کوهنوردی مثل لباس، اجاق گاز، چادر، کیسه‌های خواب و غیره وزن کمتری نسبت به گذشته دارند بدون اینکه چیزی از عملکرد آن‌ها کم شود.

این بدین معنی است که شما می‌توانید حجم کوله پشتی خود را تا حد زیادی کاهش دهید، بنابراین ظرفیت ۴۰ تا ۶۵ لیتری در حال حاضر محبوب‌ترین است.

خرید کوله پشتی

این کوله پشتی‌ها معمولاً بندهای خاصی برای تنظیم و فشرده سازی دارند، به این ترتیب شما می‌توانید ظرفیت بار را‌ تنظیم کنید تا آن را متعادل و در جای خود نگه دارید.

بیشتر از ۶۵ لیتر Over Sixty-Five Liters

این کوله پشتی‌ها برای بارهای سنگین طراحی شده است. آن‌ها می‌توانند تا ۱۰۰ لیتر ظرفیت داشته باشند و برای راهپیمایی‌های طولانی مدت طراحی شده‌اند.

پنل پشتی، قاب و کمربند لگنی بسیار بزرگ‌تر است که اجازه می‌دهد بار به راحتی حمل شود و احساس وزن داشتن را به حداقل برساند.

همان طور که ذکر کردیم چندین سال پیش این کوله‌ها به اندازه کافی مورد استفاده قرار می‌گرفتند، اما امروزه یک کوله پشتی بین ۴۵ تا ۶۵ لیتر در بیشتر موارد به اندازه کافی بزرگ است.

برای خرید کوله پشتی در انواع و لیتراژهای مختلف، به فروشگاه بیاکوه سر بزنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *