کوله پشتی

چطور بهترین کوله پشتی را برای ماجراجویی‌های خود انتخاب کنید؟

بهترین کوله پشتی

انتخاب بهترین کوله پشتی برای پیاده روی آسان نیست، زیرا بازار با طرح‌های متفاوت، مدل‌ها و مارک‌های مختلف پرشده است. با این حال، ما معتقدیم که هر کس می‌تواند انتخاب مناسبی را داشته باشد هنگامی که از قبل اطلاعات کافی در مورد انواع مختلف کوله پشتی و ویژگی‌های آن‌ها کسب کرده باشد. این مقاله را مطالعه کنید تا یاد بگیرید بهترین کوله پشتی را انتخاب کنید.

هنگام انتخاب و خرید بهترین کوله پشتی پیاده روی ضروری است که یک کوله پشتی قابل اعتماد را در مسیر پیاده روی داشته باشید. بسته به مدت زمان پیاده روی و ترجیحات دیگری که دارید، ممکن است کوله‌های روز پیاده روی یا کوله پشتی‌های چند روزه را انتخاب کنید.

هر دو نوع کوله پشتی طرفداران و مخالفان خود را دارند. هر یک از آن‌ها دارای مزایا و معایب خاص خود هستند.

برای انتخاب بهترین کوله پشتی چه کنیم؟

مهم ترین چیز برای انتخاب بهترین کوله پشتی چیست؟ قبل از تفکر در مورد ویژگی‌های خاص، بهتر است فکر کنید چه استفاده‌ای می‌خواهید از کوله داشته باشید. آیا شما سفرهای طولانی مدت را دوست دارید یا بیشتر آخر هفته‌ها به مسافرت می‌روید؟

سؤالات زیادی مانند این وجود دارد که باید برای خریدن بهترین کوله پشتی پاسخ داده شود.

با توجه به ویژگی‌های خاص مانند حمل بار و ظرفیت حجم کوله پشتی، شما باید جیب‌ها ، فضا ، وزن ، نوع پارچه ، سهولت استفاده و نحوه بسته شدن کوله را در نظر بگیرید. و مهم‌تر از همه اینکه کوله پشتی شما باید راحت باشد.

انتخاب یک کوله پشتی می‌تواند به اندازه انتخاب کفش پیاده روی مناسب سخت باشد، زیرا صدها یا هزاران گزینه وجود دارد.

ما امیدواریم این مقاله به شما کمک کند بهترین کوله پشتی برای خود انتخاب کنید، چون داشتن کوله پشتی راحت مثل داشتن یک کفش راحت برای شما مهم است.

انواع کوله پشتی‌های پیاده روی

وزن و اندازه کوله پشتی شما بسیار به طول سفری که در نظر گرفته‌اید بستگی دارد. همچنین نحوه سفر، شرایط آب و هوایی و مقدار تجهیزاتی که در طول سفر همراه خود می‌آورید مهم است.

کوله پشتی‌های روزانه Day packs

کوله پشتی‌های روزانه معمولاً کوله پشتی‌های پیاده روی بدون قاب هستند. یک لایه فوم و ورق پلاستیکی (Frame Sheet)  برای استحکام بیشتر در قسمت پنل پشتی طراحی شده است.

از آن جایی که این نوع بسته‌ها قاب ندارند، بیشتر وزن روی شانه‌ها قرار می‌گیرد. به طور کلی، زمانی که بار متوسطی را حمل می‌کنید، این نباید مشکلی را ایجاد کند و به همین دلیل است که بسته‌های روزانه (کوله پشتی بدون قاب) در بین کوله گردهایی با بار فوق سبک محبوب شده است.

این کوله پشتی‌ها برای مصارف روزانه، کوهپیمایی، دویدن در مسیرهای طولانی یا دوچرخه سواری مورد استفاده قرار می‌گیرند.

با این حال، برای وزن‌های سنگین‌تر، کوله‌های بدون قاب، بسیار ناراحت کننده می‌باشند، بنابراین شما نیاز به حمایت اضافی در قالب یک چارچوب ثابت و کمربند لگنی فوم مانند (که هر دو در کوله‌های پیاده روی چند روزه وجود دارد) دارید. کوله پشتی‌های فریم دار بیشتر وزن را به طور موثر از شانه‌ها به باسن انتقال می‌دهند.

اکثر کوله پشتی‌های روزانه قابلیت تنظیم و بندهای شانه بادوام دارند که برای راحتی شما طراحی شده است. عملکرد اصلی بندهای شانه این است که به شما کمک کند وزن کوله را به روی شانه‌های خود حمل کنید. بنابراین بندها باید به اندازه کافی قوی باشند.

نکات مهم

بندهای فشرده‌سازی در امتداد دو طرف کوله جهت فشرده سازی بار وجود دارد که تعادل بهتر را تضمین می‌کند.

یک بند کمر، کوله را نزدیک به کمر شما نگه می‌دارد.

بند فشرده سازی در قسمت سینه، فشار بر سینه را کاهش می‌دهد و به تثبیت بسته برای تعادل بهتر کمک می‌کند.

پنل‌های پشتی از طریق توری‌های تهویه هوا، هوای خوب و تازه را جریان می‌دهند و از عرق بیش از حد جلوگیری می‌کنند و از اشیای تیز و دیگر وسایل خطرناک داخل بسته از پشت شما محافظت می‌کنند.

بسیاری از جیب‌ها برای وسایل کوچک تر مثل بطری‌های آب ،تنقلات، اسناد، کلیدها، تلفن همراه و … مناسب می‌باشند.

حجم کوله پشتی‌های روزانه بین 20 تا 40 لیتر است. به طور کلی، شما می‌توانید به راحتی 10 تا 14 کیلو گرم در یک کوله روزانه در تنظیمات مختلف حمل کنید، در حالی که بزرگ ترین کوله پشتی‌های بدون قاب برای بارهای 14 تا 18 کیلوگرم طراحی شده‌اند.

کوله‌های چند روزه پیاده روی

کوله پشتی‌های پیاده روی چند روزه انتخاب واحدی برای سفرهای طولانی تر هستند زیرا هم سیستم مناسبی برای حمل وزن و هم راحتی قابل قبولی دارند و هم ظرفیت لازم برای بسته بندی وسایل حجیم که ممکن است نیاز داشته باشید.

دو نوع بسته چند روزه وجود دارد. بسته‌های فریم خارجی و بسته‌های فریم داخلی. هر دو نوع با استحکام هستند و به اندازه کافی راحت می‌باشند که با انتقال بیشتر حجم به طور مستقیم بر روی باسن بارهای قابل توجهی را تحمل می‌کنند.

و مشخص است که باسن می‌تواند وزن بیشتری را برای مدت طولانی‌تری نسبت به شانه‌ها تحمل کند. این می‌تواند یک مزیت بزرگ برای سفرهای زمستانی و پیاده روی خارج از مسیر و همچنین زمانی که بار سنگینی را حمل می‌کنید باشد.

بهترین کوله پشتی

از چپ به راست کوله روزانه ، کوله فریم داخلی ، کوله فریم خارجی

کوله‌های فریم خارجی External frame packs

بسته‌های فریم خارجی دارای طراحی ساده اما بسیار مؤثری هستند که به شما امکان می‌دهد تا وزن بسیار بیشتری را به راحتی و با خیال راحت حمل کنید. این کار با گرفتن بیشتر وزن از شانه‌ها و توزیع آن به باسن انجام میشود.

فریم‌ها همچنین می‌توانند اقلام بزرگتر و پر حجم‌تر مانند کیسه‌های خواب، پدهای خواب یا چادرهای خواب را در خارج از ظرفیت حمل و نقل کوله پشتی قرار دهند. فریم‌های خارجی معمولاً قابل تنظیم نیستند.

کوله‌های پیاده روی با فریم‌های خارجی در حمل بارهای سنگین و بزرگ عالی عمل می‌کنند و اجازه می‌دهند جریان هوای عالی در قسمت پشت کوله به وجود آید.

بر خلاف کوله پشتی‌های قاب داخلی، که بدن را در آغوش می‌گیرند، فریم‌های خارجی اجازه می‌دهند عرق از بین برود. این باعث می‌شود کوله پشتی‌های قاب خارجی، مناسب برای آب و هوای گرم و سفرهای پیاده روی تابستانه باشند.

نکات مهم

به طور کلی کوله‌های فریم خارجی ارزان‌تر هستند، بنابراین اگر بودجه شما محدود است، ممکن است یک کوله قاب خارجی انتخاب کنید. معایب این نوع فریم‌ها تعادل و ثبات است.

بسته‌های فریم خارجی می‌توانند ناپایدار باشند و ممکن است راه رفتن را دشوار یا حتی نا امن کنند. بنابراین برای پیاده روی‌های سریع توصیه نمی‌شوند.

علاوه بر این ممکن است سر شما به قاب برخورد کند و به شما ضربه بزند و می‌تواند بسیار آزار دهنده باشد به خصوص زمانی که شما در مسیر سقوط می‌کنید و افتادن می‌تواند برای هر کسی که در حال پیاده روی و دویدن هست اتفاق بیفتد. امروزه عرضه و تقاضای کوله پشتی‌های قاب خارجی بسیار پایین تر از چند سال پیش است.

حجم این نوع کوله پشتی پیاده روی معمولاً به عنوان کوچک‌ترین کوله‌ها از حدود 30 لیتر شروع می‌شود، در حالی که بزرگ ترین مدل‌ها می‌تواند تا 70 یا 80 لیتر برسد. همچنین فضای زیادی برای اتصال وسایلی مانند کیسه‌های خواب و پد وجود دارد. بنابراین ظرفیت حمل یک کوله پشتی قاب خارجی می‌تواند بسیار بزرگتر از حجم بسته باشد.

در این جا به برخی از مزایا و معایب قاب خارجی‌ها اشاره می‌کنیم:

مزایا

  • برای حمل وزن در امتداد مسیرهای صاف و فاصله‌های طولانی خوب هستند.
  • پشت شما به اندازه ای که یک بسته فریم داخلی را حمل می‌کند، عرق نمی‌کند زیرا فریم خارجی اجازه میدهد تا جریان هوا بین پشت شما و کوله به وجود بیاید.
  • برای پیاده روی در تابستان خوب هستند.
  • به عنوان یک قاعده، آن‌ها ارزان تر از کوله پشتی‌های پیاده روی با فریم‌های داخلی هستند.

معایب

  • کوله پشتی‌های قاب خارجی می‌توانند تعادل شما را به خصوص در زمین‌های سفت از بین ببرند.
  • اگر چه قاب آلومینیومی آن‌ها سبک وزن و قوی است، می‌توان آن را به راحتی خم کرد.
  • حجم زیاد هنگام مسافرت، زیرا قاب نمی‌تواند جمع و جور و تا شود تا فضای کمتری را اشغال کند.
  • برای سفرهای زمستانی خوب نیستند.

بهترین کوله پشتی

کوله‌های فریم داخلی Internal frame packs

کوله پشتی‌های پیاده روی با فریم‌های داخلی با ثبات‌تر هستند، بهتر با بدن مطابقت دارند و بیش از اندازه بزرگ نیستند. فریم‌های داخلی انعطاف پذیر هستند و به لطف داشتن ‌هارنس، بندها و دیگر تنظیمات مطابقت بیشتر با شکل بدن دارند و اجازه می‌دهند کاملا با بدن شما فیت شده تا بهترین ثبات را ارائه دهند.

می‌توان این کوله‌ها را از طیف گسترده‌ای از مواد مانند پایه آلومینیومی، فیبر کربن، ورق‌های پلاستیکی و فوم ساخت.

فریم‌های داخلی تعادل، تحرک و انعطاف پذیری بیشتری دارند که بسیار برای پیاده روی‌های طولانی و زمین‌های ناهموار مفید می‌باشد.

یکی از معایب مرتبط با فریم‌های داخلی ناشی از این واقعیت است که بار به بدن شما خیلی نزدیک است، که ممکن است در شرایط خاص، به ویژه در آب و هوای گرم، خیلی راحت نباشید.

فریم‌های داخلی در مواردی که تعادل مهم است، مانند زمان بالارفتن از صخره، اسکی، پیاده روی در زمین‌های ناهموار و شیبدار عالی هستند.

بسیاری از کوله پشتی‌های پیاده روی فریم داخلی، با مخزن‌های آب سازگار هستند. یک روکش مخزن آب را در محفظه اصلی ایجاد می‌کنند و این سیستم آب رسانی را راحت تر می‌کند. شما می‌توانید در حال پیاده روی، دو، دوچرخه سواری، کوهنوردی، با نی به راحتی آب بنوشید.

در اینجا به برخی از مزایا و معایب قاب داخلی‌ها اشاره می‌کنیم.

مزایا

  • تضمین تعادل بهتر، مناسب برای بالا رفتن از صخره، اسکی و پیاده روی‌های سریع
  • مناسب و راحت برای هر دو مسیر کوتاه و طولانی
  • برای هوای سرد و پیاده روی‌های زمستانی مناسب هستند.
  • جمع و جورتر و انعطاف پذیرتر هستند.
  • قاب کوله پشتی بسیاری از بسته‌های فریم داخلی قابلیت جا به جایی دارند. بنابراین می‌توانید کیف را برای پیاده روی‌های روزانه و به طور کلی در مواقع ضروری سبک کنید.

معایب

  • ظرفیت حمل بار تا حدودی ثابت است، زیرا نزدیک به حجم داخلی کوله است، شما نمی‌توانید برخی از وسایل را در خارج از کوله متصل کنید. دشوار است وسایلی که درون کوله به سختی جا می‌گیرند درکوله جا بدهید.
  • به طور کلی، آن‌ها گران‌تر از کوله پشتی‌های قاب خارجی هستند.
  • بارگیری دشوارتر

اهمیت حجم در انتخاب بهترین کوله پشتی

حجم کوله پشتی‌های فریم داخلی معمولاً بین 40 تا 45 لیتر(حتی می‌توانید کوله پشتی‌های فریم داخلی با حجم کمتر از 30 لیتر نیز پیدا کنید) و 80 تا 90 لیتر (مدل‌های بزرگ تر به 110 تا 120 لیتر می‌رسند) متغیر است.

فضای زیادی برای اتصال موارد اضافی وجود ندارد، بنابراین ظرفیت حمل یک کوله پشتی پیاده روی قاب داخلی نزدیک به حجم خود کوله پشتی است.

کوله پشتی‌های فریم داخلی را می‌توان در تمامی مسیرها استفاده کرد بنابراین نیازی به خرید دو کوله پشتی ندارید. (یکی برای مسیرهای آسان و دیگری برای پیاده روی‌های فنی)

حجم بیشتر کوله پشتی‌های پیاده روی با فریم داخلی می‌تواند با بندهای فشرده سازی تنظیم شود به این ترتیب کوله پشتی را می‌توان در صورت لزوم به یک بسته جمع و جور تبدیل کرد.

علاوه بر این، بسته‌های فریم داخلی باریک هستند که آن‌ها را برای راه رفتن در مسیرهای باریک مناسب می‌کند. چند منظوره بودن این نوع کوله‌های پیاده روی آن‌ها را در بین بسیاری از کوله گردها محبوب کرده است.

بخش های مختلف یک کوله پیاده روی

بهترین کوله پشتی

کمربند لگنی The hipbelt

کمربند لگنی، بیشتر وزن کوله را از روی شانه‌ها به باسن منتقل میکند و به کوله گرد اجازه می‌دهد تا ساعت‌ها به حالت عمودی بایستد و بار متعادلی را به راحتی حمل کند.

بند‌های شانه Shoulder straps

بسیاری از بندهای شانه منحنی هستند، بنابراین بدون پیچ و تاب زیر بازوها قرار می‌گیرند.‌

‌بند‌های جناغ سینه‌ Sternum straps

بند‌های جناغ سینه ممکن است محدود کننده به نظر برسند، اما به تثبیت کوله کمک می‌کنند، به ویژه برای پایداری هنگام اسکی یا بالا رفتن از کوه و تغییر نقاط فشار یک بار سنگین در طول یک صعود طولانی مفید هستند.‌

موقعیت بندهای جناغی مهم است. آن‌ها باید در قسمت بالای سینه ، درست زیر گردن شما بنشینند تا فشار روی سینه کاهش یابد.

تهویه  Ventilation

اگر در هوای گرم کوله پشتی حمل می‌کنید، تهویه هوا بسیار مهم است. موادی مانند پارچه‌های توری مانند، فوم سوراخ دار و سیستم‌های قاب بندی خاص، قسمت زیادی از پنل پشتی را از پوست شما دور نگه می‌دارد. اگر چه تهویه عملکرد کلی یک کوله را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد می‌تواند راحتی شما را افزایش دهد.‌

بهترین کوله پشتی

پیوست‌های خارجی‌ External Attachments

این یک ویژگی خوب است زیرا می‌تواند تطبیق پذیری را به کوله شما اضافه کند.

حلقه‌های زنجیر مانند می‌توانند ظرفیت کوله را از طریق وصل کردن وسایل اضافی به بیرون کوله افزایش دهند یا راهی برای قراردادن وسایل در معرض نور خورشید یا هوا برای خشک شدن ژاکت مرطوب باشند.

درب‌ها و بندها Lids and closures

درب‌ها محتویات کوله را حفظ می‌کند، از حرکت وسایل درون کوله جلوگیری می‌کند و از محتویات کوله در مقابل باران حفاظت می‌کند. بخش‌های پایین‌تر کوله پشتی همیشه توسط زیپ‌ها بسته می‌شوند. محفظه‌های بالا معمولاً با دو بند بسته می‌شوند. از بسته بودن درب‌ها و زیپ‌ها در این نقاط مطمئن شوید، زیرا رطوبت اغلب از طریق این نقاط ضعف نشت می‌کند.

بهترین کوله پشتی

یک پوشش کوله (که اغلب با یک بند به کوله متصل می‌شود) می‌تواند یک راه حل مؤثر در برابر باران باشد و به شما اجازه می‌دهد کوله را در آب و هوای بد خشک نگه دارید.

به یاد داشته باشید که پوشش بسته‌ها برای محافظت از بندها و پشت کوله طراحی نشده است؛ بنابراین اگر شما مکان مناسبی در چادر برای کوله خود ندارید به خصوص در آب و هوای بد کوله را با یک کیسه پلاستیکی پوشش دهید.

جیب‌ها  Pockets

جیب‌ها برای گنجاندن اقلام کوچک و چیزهایی که ممکن است در طول روز نیاز داشته باشید مفید هستند.

کوله پشتی‌های قاب خارجی به طور معمول دارای یک، دو یا سه جیب ثابت در هر طرف هستند.

کوله پشتی‌های قاب داخلی معمولاً جیب‌های جانبی ثابت ندارند؛ زیرا می‌توانند هنگام صعود مشکلات ایجاد کنند. در عوض جیب‌های قابل جدا شدن را می‌توان به بندهای فشرده سازی کوله متصل کرد.

جیب‌های جانبی می‌توانند بطری‌های آب و تنقلات و موارد دیگری را که می‌خواهید خارج از بسته داشته باشید، نگه دارند. جیب‌های جانبی می‌توانند هنگام پیاده روی در زمستان مشکلاتی اینجا  کنند.

به عنوان مثال، هنگامی که در هوای سرد یخ زده می‌شوند، می‌توانند انعطاف پذیری خود را از دست بدهند. آن‌ها همچنین موجب جمع شدن برف می‌شوند که می‌تواند کاملاً ناخوشایند باشد.

بسیاری از کوله‌ها دارای جیب‌های طراحی شده برای نگه داشتن مخزن‌های آب همراه با خروجی برای نی‌های نوشیدنی هستند.

شما می توانید انواع بهترین کوله پشتی های کوهنوردی را در فروشگاه بیاکوه ببینید و خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *